Jediný a jedinečný voicebandový soubor
se vrací s tím nejlepším,
co kdy stvořil!

Úvod > Články > Napsali o nás > Ve tmě hlas, ve světle ticho

Ve tmě hlas, ve světle ticho

Brněnské uskupení Ústaf v rámci brněnského alternativního divadla, stejně jako na národní možná na evropské úrovni patří k souborům, které kontinuálně s pečlivostí tříbí žánr „voicebandu“, jehož prorokem byl kontroverzní český avantgardní divadelní experimentátor E. F. Burian, který jím oslňoval na světových přehlídkách. Otázkou také zůstává, kdo jiný si na takto specifickou formu troufá. Principál souboru Zdeněk Šturma spolu s početnou skupinou spolupracovníků tak přejal až vyšinutý perfekcionismus a také nejednou oslnil skutečně širokou veřejnost i mimo tu, která kultovní produkce souboru Ústaf opakovaně navštěvuje (za jeden z velkých úspěchů souboru lze např. považovat jeho účinkování při předávání ceny Magnesia litera či spolupráci na pozoruhodné inscenaci Velemarš Filipa Nuckollse).


Tvorbu souboru principál se svou „družinou“ shrnul v projektu s příznačným názvem Best of voiceband. Pod širým nebem ji ve dvoraně Městského divadla uvedl Ústaf v rámci festivalu Divadelní svět. Jednoduchý jevištní tvar tvořil pouze půlkruh černě oděných herců s barevnou kravatami, kterému vévodil mohutnými gesty dirigující Šturma. Je to trip, výlet na dokonale zvukově sladěném vlaku. Ve spoustě zvukomalebných slovních spojení, bravurní orchestraci jednotlivých hlasů i pedantické, minimalistické obrazové stylizaci, v níž se malými gesty zvyšuje sytost rytmizace, se objevují texty depresivní i morbidní, kabaretně šklebivé jako např. verše: „Nosní kapky to je mana pro zvrhlého narkomana, který aby trochu ožil, píchá si je večer do žil…“ apod. Celému podivuhodnému „kabaretu“ či vystoupení kromě jeho vlastních nesporných kvalit vévodí i otázka, co „to“ je. Není to koncert ani recitace, na besídku je to příliš sofistikovaný tvar. Na kabaret jako takový je to zase jasně definované, velmi konzistentní pásmo s jemným vizuálem. Označení: „voiceband“ není jen dalším nepřehlédnutelným specifikem v brněnské silně rozvité síti profesionální i poloprofesionální alternativní sítě, ale součástí kulturním úkazem. Zároveň pro svou neuchopitelnost, vzrušivost i hru s tajemstvím lze zařadit Best of voiceband jako otevřený orchestrion, jehož holá přítomnost otevírá tajuplnou, magickou komnatu obrazů a znaků. Znamením, že vstoupení Ústafu nejsou jenom nějakým prázdným regionálním fenoménem, ale precizním (či překvapivým) úkazem, mohla být skupinka maďarských herců z věhlasného budapešťského divadla Jozefa Katony sedící u stolu. Jejich prvotní pochybnosti a částečné posměšky nahradilo po chvíli produkce spokojené notování poklepáváním prstů na stole i uznalé výrazy.

Autor: Martin Macháček


Autor: Martin Macháček Čas vydání: 16:46 10.09.2013