O souboru
Divadelní spolek ÚstaF Brno vznikl v r. 1997 na Gymnáziu Komín v Brně, vedoucím je Zdeněk R. Šturma.
1997–1998
Erben – Vodník
- účast na Wolkerově Prostějově, městské a krajské kolo; účast na Festivalu na konci léta
Neruda – Starý dům
- vernisáž Galerie Škoda
Bible – Kniha Kazatel
- Wolkerův Prostějov, městské a krajské kolo; vystoupení pro seniory MU Komín
1998–1999
Voiceband
- účast na mezinárodním amatérském divadelním festivalu
Děti Thálie v Bratislavě
M. Rynt – Milenci
- Otrokovice
1999–2000
- v tomto období ÚstaF spolupracoval společně se souborem Špatně zabržděno
The Best of Voiceband
- nonsensová a dada poezie André Bretona, Adolfa Hoffmeistera, Josefa Hiršala, Jiřího Oulíka a poezie Jiřího Suchého
- práce s poezií na principu voicebandu (E. F. Burian), fyzického básnictví, drummbandu a sborové recitace
- Wolkerův Prostějov městské, krajské a celostátní kolo (1. místo, cena diváka); postup na Jiráskův Hronov
- účast na festivalech: Festival Na Zámku (Rosice); Next Wawe (Praha); Na Prknech (Veverská Bitýška)
Handke – Spílání publiku
- vernisáž v Galerii Škoda
- česky
Handke – Proroctví
- vernisáž v Galerii Škoda
- německy
2000–2001
Čemu se báseň říká...
- v tomto období ÚstaF tvoří pod vedením Karolíny Stehlíkové
- poezie Jiřího Ortena
2001–2002
Spolužáčkovina aneb Volte slova!
- v tomto období opět pod vedením Zdeňka Šturmy
- podtitul: „Image je na nic – následuj instinkt. Instinkt je na nic – následuj slova. Slova jsou na nic – následuj image“
- právě takto začal být ÚstaF znám, jako tvůrce „voicebandových koncertů“
- zvoicebandované básně Jiřího Žáčka (Halí, belí; Nohy; Říkanka pro berušku; Aprílové limeriky, Kdo má pod čepicí), Zdeňka Kriebla (Popěvek o zvonu) a anonymní básně (Střízlík)
- účast na krajské přehlídce; Šrámkově Písku a Jiráskově
Hronově
2002–2003
- zahajování festivalu Next Wawe
Něco z voicebandu
- vydání CD Něco z voicebandu
2003–2004
Inscenace Píseň písní
- jediná erotická sbírka Starého zákona
- využití 11 překladů biblického textu i několika přebásnění (Nováková, Hus, Komenský, Olbracht, Fisch, aj.)
- v inscenaci se prolíná mluvené slovo, zpěv, tanec a šepot s hrou na djembe, flétnu
a „hrou na tělo“; propojení sborové deklamace (ženský, mužský chór) a dosud neužívaných zpívaných partů sólistů
- na zhudebnění této inscenace ÚstaF spolupracoval s muzikanty z Berlína, kde proběhl společný koncert
v kostele
- účast na krajské přehlídce; Wolkerově Prostějově
- vydání CD Píseň písní
2004–2005
Něco z voicebandu
Inscenace Brna
- zvoicebandování básně brněnského básníka Jakuba Kostelníka
- účast na Wolkerově Prostějově (1.místo); Jiráskově Hronově
2005–2006
Smutek Jiřího Pastýře Sebesám
- zinscenování deníkových zápisků Jiřího Pastýře s využitím voicebandových prvků
2006–2007
Anouilh/ Müller – Médea
- hostování Tomáše Trumpeše, který v této
inscenaci stavěl voicebandový chór (Müllerův text Materiál Medea)
- nově založený soubor Voiceband.cz pod vedením Zdeňka Šturmy nastudoval báseň Christiana Morgensterna "Jsi proklat, majiteli" - účast na KP Jarním divadelním festivalu, Brno - doporučení na NP Náchodská prima sezóna
- účast na Wolkerově Prostějově a Jiráskově Hronově
2008–2009
- spolupráce s Voiceband.cz na Sušilově moravské lidové baladě
- Voiceband.cz ve spolupráci s JAMU: Falk Richter Elektronic city
2009–2010
- VELKÉ DIVADELNÍ PRÁZDNINY
2010–2011
- spojení obou souborů Ústafu Brno a Voiceband.cz
- společná vystoupení v ALFA pasáži podnázvem Ústaf-voiceband.cz
2011–2012
Česká měna
- spolupráce s HaDivadlem na „monetální symfonii"