Jediný a jedinečný voicebandový soubor
se vrací s tím nejlepším,
co kdy stvořil!

Úvod > Články > Napsali o nás > Když si bankovky postaví hlavu

Když si bankovky postaví hlavu

Brněnské HaDivadlo uvedlo první český peněžní sitcom. Shodnou se Karel IV., Emma Destinnová, Božena Němcová či J. A. Komenský co dál s Českou republikou?

 


Pro slavnostní večer ke Dni české státnosti na Nové scéně Národního divadla připravilo inscenaci brněnské HaDivadlo. Nejdříve tedy v Praze, krátce nato i v Brně představilo inscenaci textu brněnské autorky Anny Saavedry Česká měna.

Nepražanům bylo dopřáno sledovat uvedení inscenace na Nové scéně na druhém programu České televize. Zážitek z přenosu byl poznamenán oficialitou a televizním zploštěním. Televizní divák byl vystaven nejdříve pohledu na publikum vstřebávající projev ministra Jiřího Bessera, samotné inscenaci pak kamery jako vždy ubraly na životnosti a energii. Po zhlédnutí malé části přenosu proto bylo brněnské uvedení příjemným překvapením. Byť i v Brně zůstaly na inscenaci patrné rysy doprovodného programu k oslavě státního svátku. Text absolventky dramaturgie a členky několika brněnských divadelních seskupení Anny Saavedry přivádí na scénu postavy vyobrazené na současných českých bankovkách: Tomáše Garrigua Masaryka, Karla IV., Františka Palackého, Přemysla Otakara I., Jana Amose Komenského, Boženu Němcovou, Emu Destinnovou a sv. Anežku Českou. Saavedra pracuje s citacemi i anekdoticky konstruuje možná setkání těchto historických postav. Páteří inscenace je jejich několik rozprav, vedených vždy na malém posuvném jevišti uprostřed scény. Tvářím z bankovek a našich dějin předkládá dramatička k diskusi témata, jejichž rozřešení jsou sice trochu předvídatelná (postavy například rokují o názvu českého platidla nebo - jak jinak - o pravosti Rukopisů), humor textu je ale jemný a inteligentní.

Voiceband na scéně
Inscenace Mariána Amslera je nejvíce postavená na slově a hercích, výtvarné řešení je jednoduché, v zadní části scény velký kříž, z boku stěna s Tomanovou svatováclavskou básní Září. Postavy jsou, ač bez vysloveně historizujících kostýmů, vizuálně poměrně popisné, bez výraznější výtvarné nadsázky nebo zkratky. Pouze v závěru je do přízračnější roviny posunou použité zvířecí masky. Herecky je inscenace vyvážená, všichni umí podtrhnout jemnou nadsázku, s níž jsou vykresleny jejich postavy (Kamila Kalousová, Sára Venclovská, Martin Siničák, Jan Grundman a další). Kromě hudebního zarámování Mou vlastí inscenaci člení a rytmizují projekce na pozadí scény. Ty nejsou nijak nápadité (například detaily bankovek), jen oddělují jednotlivé obrazy. Mnohem zajímavější je voicebandový rámec inscenace (ÚstaF/Voiceband.cz). ÚstaF se věnuje voicebandu pod vedením Zdeňka Šturmy už čtrnáct let a jeho provedení takových kusů jako básně Čechové jsou národ dobrý nebo Masarykovské písně Ach synku, synku skandované pozpátku nejen formálně pozvedlo inscenaci, ale i pomohlo lépe balancovat na ostří oslavy a ironizace národních témat. Od lehkého humoru dospěje inscenace v závěru k vážnější poloze.

Za doprovodu Smetanova Tábora rozkrývají postavy vlastní i národní temnoty. Na závěr odjedou naloženy v nákupních vozících - obrazy z bankovek i předměty komerčního zploštění.

Pokud inscenace vznikla na objednávku k státnímu svátku, můžeme mluvit o zdařile zpracované zakázce. Jako nezávislému autorskému počinu by jí ale chybělo skutečné téma. Protože koktejl citací, asociací a anekdot s historickými postavami má sice lehkost a vtip, ne však ambice něco zásadnějšího sdělit, i přes mírně moralizující závěr.
Anna Saavedra:
Česká měna

Režie: Marián Amsler
Dramaturgie: Anna Saavedra a Jan Havlice
Scéna: Jan Polívka a Marián Amsler
Kostýmy: Marie Mukařovská
Hudba: Bedřich Smetana a Ivan Acher
Projekce: Ivan Acher
Premiéra 28. září 2011 na Nové scéně ND v Praze a 30. září 2011 v HaDivadle

Autor: Kateřina Slámová Bartošová Čas vydání: 15:40 13.05.2012